Friday, February 22, 2013

Berjalan Sendiri Tanpa Henti

Allah telah menghamparkan sebuah perjalanan yang cukup hebat bagi aku. Terasa letih hidup jauh, meredah rintangan dan ranjau sepanjang perjalanan. Namun, perjalanan ini harus tetap diteruskan tanpa henti kerana masa takkan sesekali berputar kembali ke masa dahulu melainkan kenangan semata-mata.

Ada pun aku yang berjalan hanyalah keseorangan tanpa berteman. Aku harus percaya bahawa Allah itu ada utk aku dan hamba-hambanya yang lain juga. Siapa yang x sedih bila xdak berteman ke mana-mana. Makan kadangkala sendiri, bersukan sendiri, malah jalan2 pun sendiri. Tapi inilah yang mentarbiah aku utk berdikari mencari ERTI KEHIDUPAN yang hakiki, bukan PALSU.

Aku diamkan shja sbb aku x nak lagi menyusahkan orang lain. Cukuplah bagi aku ada Allah dan Rasul. Cukuplah bagi aku sekadar apa yang ada. Kerana kadangkala bersyukur itu lebih tinggi makamnya daripada bersabar. Aku meminta agar Allah tidak memberi aku kawan atau teman yang tidak memberi manfaat pada aku. Bahkan menjauhkan aku daripada agamaku. Pasti aku tolak jauh2.

Ada pun dulu kisahnya diri ini bersahabat baik dgn dia. Namun, hancur lebur dek kerana sifat mementingkan diri sendiri. Telah ku jaga dgn elok orgnya, kerna dia bisa menghibur hati yang lara setelah perginya Mama. Tapi inilah dia lumrah manusia. Saling berdengki-dengkian. Aku teringat lagi akan kisah dia menunggu aku agak lama sbb aku harus menjaga anak-anak yatim dulunya sebentar. Dek kerana sanggup menunggu aku, teman sekelasnya terasa hati lalu membatalkan niat hendak berjalan ke bandar bersama kami. Bermula saat itu, jelingannya kadangkala membuat aku kurang selesa. Cemburulah walhalnya.

Sejak itu, harus membuat keputusan utk tidak lagi terlalu rapat dengan dia kerana harus menjaga perasaan orang lain. Namun perasaan diri sendiri terkorban. Hati yang punah sebenarnya sudah pun sedikit sebanyak terubat dengan mendekatkan diri padaNya. Aku ikhlaskan saja kerna sesen pun aku tak rugi. Sebab aku harus terus melangkah utk hidup aku. Barakallahu fik.

No comments:

Post a Comment