Wednesday, May 18, 2011

Aku dan hidupku

Adakalanya, aku terfikir untuk menghentikan kehidupanku sendiri. Tapi itu semua urusan Tuhan Yang Maha Kuasa.

Adakalanya, aku terasa seperti kehidupanku sudah berada di penghujung jalan.

Adakalanya, aku kembali terasa sunyi. Sunyi dari sahabat-sahabat, sunyi dari keluarga  dan sunyi dari orang sekeliling.

Adakalanya, aku tertanya-tanya, andai suatu hari nanti aku benar-benar tersungkur lagi, bangunkah aku dari kejatuhan?

Adakalanya, aku terasa seperti hendak menangis sepuasnya supaya terluah segala beban di jiwa. Biar tenang hati yang gusar, biar redup resah dan gelisah, biar reda gelora di jiwa.

Namun . . . ada masanya, aku penuh yakin bertanya kepada diri sendiri. Siapa sebenarnya aku? Diri sendiri tak memahami kehidupan hakiki.

Tapi sebenarnya, semua itu bermula dengan satu khayalan dan satu pemikiran yang akhirnya menjatuhkan aku pada saat aku ingin berjuang meneruskan hidup. Siapakah dalam dunia ini yang tak pernah gagal? Tak pernak kalah? Tak pernah jatuh? Semuanya pasti merasainya. Begitulah juga dengan aku. Tapi bergantung kepada diri sendiri bagaimana cara kita melihat dan memandang kejatuhan itu.

Jika kita memandang kejatuhan itu sebagai kekalahan, maka mengaku kalahlah kita.

Jika kita memandang kejatuhan itu sebagai suatu penyeri kehidupan, maka berusahalah kita menyerikan kehidupan. Bangun dari kejatuhan tanpa mengharap orang sekeliling menghulur tangan.

Semuanya bermula dengan satu pemikiran diri. Bijak berfikir, kejayaan pasti menanti di hadapan. InsyAllah.

Gagal berfikir, selamanya akan jatuh, jatuh dan terus jatuh. Sampailah diri sendiri tak mungkin bangun lagi. Nauzubillah. Noktah!

No comments:

Post a Comment