Sunday, November 6, 2011

Sendiri Bukan Bererti Sepi. .

Siapakah aku hari ini? Nmpknya aku masih lagi tercari-cari siapakah diri aku yg sebenarnya. Aku juga masih x faham apa yg aku cari sebenarnya di dalam bumi ciptaan Allah ini. Bingung yg teramat sangat. Namun persoalan yg sering terpacul dr mulut kwn2 ialah kenapa aku selalu kelihatan sendiri2. Adakah aku ini tidak ada kwn atau bersifat menyendiri. Semuanya akan aku jelaskan kembali dalam blog tercinta ini segala dialog bersama seorang kwn secara tidak langsung. Berharap agar segala jwpn ini sekaligus menjawab segala persoalan siapa2 shja tntg diri ini.

Ajim (Bukan nama sebenar): Daus, bleh aku tya ssuatu kat engko?
Aku: Silakan. Kalau aku bleh jwb aku jwb la ye.
Ajim: Aku tgk engko ngan kwn2 skelas engko x berapa nk sekepala sgt. Jrg aku tgk engko brsama kwn2 skelas engko. Knapa ek?
Aku: Aku dicipta bukan utk K2. Tapi aku hadir utk ssiapa shja yg aku bleh anggap sahabat.
Ajim: Ye la, bukan apa. aku tgk budak2 lain rancak ja ngan mmber kelas dorg. engko beza pulak. selalu aku tgk menyendiri. Jrg juga nk tgk ko jalan ngan kwn2. Apa tah lagi ngan kwn kelas engko.
Ajim: Ckupla ada Allah yg menemani aku sntiasa. Ssungguhnya Dia la yg lebih mmahami aku, sntiasa menyayangi, mencintai. percaya atau tidak bhwa smua manusia skrg ini di ambang kehancuran. Cukupla juga sekadar aku ada kluarga yg sntiasa mncintai aku dan menganggap aku adalah harapan mereka.
Ajim: Mantap juga jwpn ko ye. Habis tuh, engko x rasa syi ke? sepi ke?
Aku: Sapa kata aku x rasa sunyi. sapa kata aku x rasa sepi. Aku sntiasa brsedih hati bila aku sndiri2. Kdg2, rasa nak nangis pun ada. Yela, aku ni manusia biasa. Namun, apakah ertinya sahabat kalau slalu tiada disisi. Apakah ertinya sahabat kalau slalu menyakiti bukan menyenangkan. Hakikatnya, terlalu sukar utk mncari sahabat yg betul2 sahabat. bukan kerana aku terlalu mmilih tapi ianya sudah mnjadi hak aku dan tuntutan Allah ke atas diriku yg perlu mencari sahabat yg betul2 sahabat.
Ajim: Daus, mmg betul juga apa yg engko ckp tuh. kdg2, kwn sndiri boleh mgkhianati kita. Aku sndiri pun kdg2 terasa hati dgn tgkahlaku kwn2 aku sndiri.
Aku: Shinggala pd hri ini aku mnyedari akan pgorbanan aku yg terlalu besar ke atas diri aku sndiri. aku berkorban mninggalkan kisah khidupan gelap aku dahulu. dan aku pd hri ini hya menanam kesabaran dan ketabahan apabila Allah mengambil ibu aku kmbali ke pangkuanNya. Bukan mudah aku mghadapinya. Sgt la berat bagi aku. aku sbnrnya prlukan sokongan drpd kwn2 aku. aku sangat memerlukan. tapi aku x terluah sbb aku xdak kkuatan.
Ajim: maaf la daus kalau buat ko sdih2.
Aku: xpa2, ini kan perkongsian jalan hidup. mstilah ada kisah sdihnya.
Ajim: Iya, tp engko x kisah kan kalau aku tya2 cmnih.
Aku: X kisahla, sbb smua yg aku crita ni dtg dr hati aku sndiri. x salah aku kgsi prjalanan hidup aku. Ajim, smua manusia pd hri ini adalah umat akhir zaman bahkan aku juga. sdh byk kerosakan yg berlaku sama ada dr segi fizikal dan mental. kdg2, aku terasa seperti di ambang kematian. mnunggu saat dicabut nyawa sbb dah x sggup hidup dlm dunia yg pnuh dgn kehancuran ni. namun, kalau la sdh ajal aku, aku redho denganNya sbb siapa pun kita hari ini psti akan mati juga. cumanya, ckupkah bekalan kita utk brtemu dgn Dia di akhirat kelak. siapa saja bleh bergelak ketawa di atas muka bumi tapi masihkah tawa itu ada bila sudh di akhirat kelak. itulah yg perlu kita rnungkan sketika.
Ajim: Entahla daus. aku pun kdg2 rasa dh jauh dr landasan agama yg sebenarnya. byk sgt trpengaruh.
Aku: Ajim, skurg-kurgnya engko beringat la utk diri ko sndiri. jd la org yg sntiasa brsyukur. anak yg solih. Ingat akan kesusahan kdua org tua yg byk bersusah payah membesarkan engko. mgkn hri ini manusia berlumba-lumba utk mndapat nikmat Allah namun terlupa utk bersyukur. shinggala apabila Allah mmberi sdikit shja musibah, ada yg beringat ada juga yg ego.
Ajim: betul2. terasa pulak aku daus. aku pun kdg2 terlupa nk igt padaNya bhwa smuanya dtg drpd kurniaanNya.
Aku: kita semua sama ja. dah la ajim. aku ada hal sket. nnti ada msa kita sembang2 lagi.
Ajim: ok la daus, nnti sembang lagi. best dpt rapat ngan engko wlupun ssh nk dekat ngan engko. Hehe
Aku: Ada ja engko ni. K la, assalamualaikum.
Ajim: Wa'alaikumussalam wbt.

(Masih adakah sahabat yg betul2 sahabat?) Mohon petunjukMu ya Allah.

8 comments:

  1. terkesan dengan hujah enta.....nak tulis komen tapi x tahu nak tulis macam mane....apapun ana bersetuju dengan pandangan...."sendiri bukan bererti sepi"

    ReplyDelete
  2. Maaf la bang sbb blog sy ni xdak ilmiah sgt. Hya skadar refleksi diri sndiri sbgi pringatan agar x lupa. kdgkala, yg ada dlm batin tuh kalau dpt dilisankan dlm pnulisan bleh mgurangkan beban di hati.

    ReplyDelete
  3. prkongsian yg brmakna....seorng x smstinya sunyi,,,,ramai x smstinya happy,,,,
    sahabat,,,,sng diungkap d mulut,,,tp yg btul2 nk jd sahabat xde....
    tym sng,,,bratur nk brkwan,,,,
    tyme susah,,,,sorang pon xde,,,,
    btul la pe org kta...
    nk cri sahabat sejati mcm cri permata dlm timbunan kaca....
    ~

    ReplyDelete
  4. Cmtuh la rasanya. hidup x smudah yg disangka. ksimpulannya, hidup kna bijak dan byk muhasabah diri agar x lupa padaNya.

    ReplyDelete
  5. kalau tak kuat mmg mudah terpengaruh..skekeliling kita mcm2 pgaruh ade

    ReplyDelete
  6. Iya Edy. Sbb tuh kna pandai pilih kwn. Kna nilai baik scara luaran mahupun dalaman.

    ReplyDelete
  7. Bismillahirrohmanirrohim...

    Ana juga pernah merasai apa yang enta dirasai... Jujur, memang terlalu sukar untuk bertememu dengan insan yang bergelar sahabat sejati... Ada ana nukilkan dalam blog ana disini: http://syafiqahu.blogspot.com/2011/09/corat-coret-aidil-fitri-3.html . Jika tiada manusia yang sudi meminjamkan telinga untuk mendengar luahan kita, meminjamkan bahu untuk kita tumpang, ingatlah, Allah sentiasa ada untuk itu... Kepuasan menceritakan segala-galanya kepadaNYA jauh lebih manis berbanding menceritakan masalah kita kepada manusia.. Moga enta Istiqamah dan thabat dalam perjuangan...

    ReplyDelete
  8. InsyaAllah amiin. . mgkn nak mencari manusia sesempurna Rasulullah itu susah. Tp x mustahil. Moga-moga terus istiqomah dan tabah dalam menempuh badai kehidupan.

    ReplyDelete